keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Kertaus, pitching & budjetointi

Tänään kävimme kertauksena kilpailija-, ympäristö- ja markkina-analyysiä. Näistä aiheista teimme testin. Testi meni todella hyvin ja tiimityöskentely toimi moitteettomasti.

Arttu kertoi pitchingistä ja yllätyksenä saimme tehtäväksi kolmen minuutin pitchingin.. Esityksemme meni luultua nopeammin ja kesto oli 38 sekuntia. Tämä antoi eväitä lopullisen liiketoimintasuunnitelman esittämiseen. Ymmärsimme, että aika joka meille suodaan, on hyvä käyttää kokonaisuudessaan. Ensi kerralla olemme perusteellisempia.



Viimeisenä aiheena tunnilla oli pintaraapaisu budjetoinnista. Liiketoimintasuunnitelmaamme tulee tehdä kolmen vuoden budjetointi, laskea kriittinen piste sekä tehdä vähintään kaksi skenariota, esimerkiksi mitä tapahtuu jos asiakkaita olisi puolet enemmän tai tuotteita myydään puolet vähemmän odotetusta. Budjetoinnin arvoja laatiessa voi hyödyntää markkinatutkimusta eli käydä tiedustelemassa kilpailijoiden päivittäisiä kävijämääriä. Toinen tapa selvittää asiakasmääriä on selvittää kuinka paljon ihmisiä kulkee Pasilan aseman läpi päivittäin ja tästä ottaa tietty prosenttiosuus. Myymälän vuokra selvitetään alueen hintatason perusteella. Varaston kuukausikustannukset sekä logistiikka selvitetään vertailemalla nykyisiä hintoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti