keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Markkina-, ympäristö- ja kilpaiija-analyysi

Tänään esitimme tiimin kesken tuntialustuksen markkina-analyysista. Esitys ei mennyt ihan putkeen. Alkuun oli teknisiä ongelmia, sitten ääniongelmia ja loppuun vielä aktivointikysymyksen heikkous. Tunnelma oli kuitenkin rento emmekä stressaanneet liikaa.Virheistä oppii parhaiten!

Tässä linkki esitykseemme; https://prezi.com/kryaadkch1xn/markkina-/

Esityksessä käsittelimme muun muassa markkina-analyysin määritelmää, mitä siinä selvitetään, teidon hierarkiaa ja mihin tuloksia lopulta käytetään.

Markkina-analyysin tarkoitus kiteytettynä on selvittää yrityksen/palvelun/tuotteen asiakaskunta, kilpailijat sekä markkinat.

Kenkäkaupan markkina-analyysi käydään tarkemmin läpi liiketoimintasuunnitelmassa.



Ympäristöanalyysissa arvoidaan ja tarkastellaan yrityksen nykytilaa ja toimintaympäristöä. Se on hyvin tärkeä osa yrityksen perustamisvaiheessa. Ympäristöanalyysi sisältää yleisesti asioita joihin yksityisen toimijan on vaikea vaikuttaa. Analyysissa käytetään P.E.S.T.(E.L.); poliittinen, ekonominen, sosiaalinen, teknologinen, ekologinen, lainsäännölliset tekijät.


Kilpailija-analyysi kartoittaa yrityksen kilpailijat, niiden vahvuudet ja heikkoudet. Tavoitteena on kilpailijoiden toiminnan ennakointi. Apuvälineinä käytetään muun muassa swot-analyysia, benchmarkingia, Aakerin- ja Porterin malleja,




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti